Ponad 40 lat temu SEAT podjął decyzję, która odmieniła losy nie tylko tej hiszpańskiej marki, ale całej hiszpańskiej motoryzacji. W 1975 roku pod Barceloną powstało Centrum Techniczne SEAT, które do dziś specjalizuje się w najnowszych technologiach, jakie stosowane są w modelach marki.
W tym roku Centrum Techniczne SEAT świętuje swoje 40-lecie. To miejsce „naszkicowało” cały obraz hiszpańskiej motoryzacji i dało początek wielu nowoczesnym technologiom dla czterech kółek. Jest źródłem DNA marki SEAT i kolebką przemysłu motoryzacyjnego Hiszpanii. W ciągu ostatnich 5 lat pochłonęło aż 1,4 mld euro inwestycji, by projektować, tworzyć i budować w jeszcze bardziej ekologiczny i nowoczesny sposób.
40 lat minęło…
Dziś wymiar SEAT-a znacznie się powiększył – 200 tys. m2 i prawie 1 000 inżynierów oraz techników. „Sercem” Centrum Technicznego SEAT, które bije coraz mocniej, jest fabryka samochodów w Martorell, otwarta w 1993 roku. To obecnie jeden z najnowocześniejszych tego typu ośrodków w Europie. Z taśm w Martorell zjeżdża dziennie 2 100 samochodów, skąd trafiają one do 75 krajów świata. Rok 2014 fabryka zamknęła z wynikiem 443 tys. wyprodukowanych samochodów.
Oprócz modeli produkcyjnych, w Centrum Technicznym SEAT powstawały również auta koncepcyjne. To tutaj narodziły się m.in.: Ibiza Cabrio (1986), modele Proto TL i Proto C (1990), Marbella Playa (1991), Concept T (1992), Concept T Cabrio (1993), Cordoba Cabrio (1996), Bolero (1998), Formula (1999), Salsa (2000), Salsa Emocion (2000), Tango (2001) , Cupra GT (2003), Leon Prototipo (2005), Ibiza Vaillante (2006), Altea Freetrack (2007), Tribu (2007), Bocanegra (2008), IBZ (2009), IBE (2010), IBX (2011), IBL (2011), Toledo Concept (2012) i Ibiza Cupster (2014). Najnowszą dumą zakładów jest pomysł na kompaktowego SUV-a marki o sportowej linii – 20V20 (2015).
Jak to działa?
Centrum Techniczne SEAT sprawia, że SEAT jest jedyną firmą w branży motoryzacyjnej w Hiszpanii, która sama projektuje, rozwija, produkuje i sprzedaje swoje samochody. Proces powstawania aut zaczyna się tutaj od przelania pomysłu na kartkę papieru, a następnie przechodzi przez kolejne fazy.
Jeśli całość się sprawdzi, SEAT wykorzystuje jedno z najbardziej nowoczesnych narzędzi, czyli model cyfrowy – umożliwia on testowanie auta za pomocą wielu dynamicznych symulacji komputerowych, jak wirtualne testy zderzeniowe czy zachowanie całego auta na drodze. Wreszcie, przed wprowadzeniem do masowej produkcji, Centrum Techniczne SEAT sprawdza wykonalność samochodu na prototypie. Na tym etapie najważniejsze są wyczerpujące i skrupulatne badania oraz eksperymenty pojazdu.
Spojrzenie w przyszłość
Centrum Techniczne SEAT to także Ośrodek Wiedzy marki, w którym tworzy się przyszłość motoryzacji. Jego działanie koncentruje się na pionierskim podejściu do tworzenia samochodów, łącząc rozwój technologii z troską o środowisko. W swoim zakładzie SEAT priorytetowo traktuje redukcję emisji CO2, innowacyjność w ekologii, najlepsze środki bezpieczeństwa i odpowiedzialność biznesową.
SEAT zainwestował także w alternatywne systemy napędowe, jak sprężony gaz ziemny, i podbija rynek modelami Leon TGI oraz Mii EcoFuel. Pojazdy elektryczne spod znaku SEAT również niedługo wjadą na rynek.
Obok ekologii i bezpieczeństwa, najważniejszym tematem w Centrum Technicznym SEAT jest aspekt „connectivity”. Marka nieustannie pracuje nad innowacjami dla swoich modeli, sprawiając, że „żyją” one w zgodzie z najnowszą technologią – np. ze smartfonami i ich aplikacjami. Już teraz nowy SEAT Ibiza potrafi łączyć się z urządzeniem mobilnym kierowcy dzięki MirrorLink i wyświetlać jego treści na ekranie samochodu. To pozwala korzystać ze smartfona w sposób bezpieczny i wygodny, koncertując się na jeździe.
Technologia, która ożywia rynek
Dziś Centrum Techniczne SEAT to powód do dumy dla całej Hiszpanii. Nowoczesność, styl i ekologia – wielu z nas chciałoby być w takiej formie w wieku 40 lat.