Leon ST CUPRA od A do Z – zawsze na pole position

Czy rodzinne kombi nadaje się na tor wyścigowy? Leon ST CUPRA pokonuje wszelkie bariery i udowadnia, że dla niego to drugi dom. Ten samochód zjeżdżając z codziennych dróg na kręte trasy zaostrza swój charakter i uwalnia moc dzięki CUPRA Drive Profile. W kolejnym newsletterze z cyklu Leon ST CUPRA od A do Z udowadniamy, że to auto jest idealne zarówno na wakacyjny wypad za miasto, jak i na wymagający tor. Zapnijcie pasy, pole position na każdej drodze należy do SEAT-a!

2015_05_07_leonst1

CUPRA to w przekonaniu wielu kierowców i entuzjastów moto-emocji synonim wyróżniającej się dynamiki, precyzyjnej zręczności i imponującej sportowej charakterystyki. Jednak nowy Leon ST CUPRA stawia poprzeczkę jeszcze wyżej – i to w każdym wymiarze.

Kluczem do dawkowania sportowych emocji i czerpania przyjemności z jazdy według własnych preferencji jest CUPRA Drive Profile – pozwala samemu wybrać odpowiedni tryb podczas jazdy.Poza trybami Comfort i Sport, które sprawdzają się na co dzień, inżynierowie z Martorell położyli nacisk na tryb CUPRA – budzący w Leonie prawdziwego sportowca. Po jego aktywowaniu pedał przyspieszenia jest bardziej czuły na polecenia kierowcy, a skrzynia DSG pracuje w najbardziej sportowym trybie przełożeń. Adaptacyjne zawieszenie DCC, progresywny układ kierowniczy i blokada dyferencjału przedniej osi także pracują w najbardziej dynamicznych ustawieniach.

Równie ważne jest serce – w tym wypadku wydajny silnik 2.0 TSI o mocy 265 KM lub 280 KM, który w połączeniu z niewielką masą i solidną konstrukcją jest w stanie wykrzesać z tego auta doskonałe osiągi. Dodatkowo, adaptacyjne zawieszenie DCC, opracowane specjalnie z myślą o modelu CUPRA, jest teraz bardziej wrażliwe i reaguje o wiele szybciej, dostosowując charakterystykę pracy amortyzatorów do panujących warunków i danej drogi w ciągu zaledwie milisekund.

Kolejnym elementem, który zaostrza charakter Leona CUPRA jest nowa blokada mechanizmu różnicowego o ograniczonym poślizgu – wyraźnie wpływa ona na poprawę przyczepności i prowadzenie tego przednionapędowego samochodu. System używa sprzęgła wielotarczowego, które jest uruchamiane hydraulicznie i kontrolowane elektronicznie. Maksymalna siła blokady wynosi 1 600 Niutonometrów i, w ekstremalnych sytuacjach, 100 procent napędu może przekazywać tylko do jednego koła.

Dla większej wygody i bezpieczeństwa, blokada dyferencjału jest zintegrowana ze wszystkimi systemami, takimi jak ESP i EDS. Dzięki temu Leon ST CUPRA zyskuje doskonałą przyczepność, ale również zachowuje się pewnie i nie traci kontroli podczas przyspieszania. Co więcej, jego wrażliwość na pedał gazu nie wpływa negatywnie na prowadzenie.

Podczas prowadzenia duże znaczenie dla kierowcy ma również progresywny układ kierowniczy, dostępny w wyposażeniu standardowym – jeszcze bardziej poprawia sprawność kierowania i dostarcza przyjemności z jazdy nowym Leonem ST CUPRA. Kierowca może cieszyć się precyzją i doskonałym „wyczuciem drogi”, ponieważ układ kierowniczy dostosowuje swoją pracę do prędkości – przy wyższych prędkościach daje pewność prowadzenia, a przy niższych prędkościach (np. na parkingu) ułatwia manewrowanie. Progresywny układ kierowniczy w nowym Leonie ST CUPRA działa na zasadzie zmiennego uzębienia na zębatce.

Swoją pozycję najbardziej dynamicznego modelu w gamie SEAT-a, Leon zawdzięcza też designowi. ST CUPRA 280 porusza się na 19-calowych obręczach i można ją łatwo rozpoznać po zewnętrznych lusterkach w czarnych obudowach oraz po czerwonych zaciskach na hamulcach z napisem CUPRA – to najbardziej sportowy wyraz hiszpańskich emocji.