OD RZEŹBIARZA DO SENSELIERA. OTO NAJCIEKAWSZE ZAWODY W FABRYCE SEAT-A!

Projektanci, inżynierowie czy pracownicy linii montażowej to z pewnością najbardziej typowe zawody związane z produkcją nowego samochodu. Tymczasem zanim auto wyjedzie na drogi, przechodzi liczne testy prowadzone przez wykwalifikowanych pracowników fabryki. Poznaj niezwykłe zawody związane z produkcją SEAT-a!

2017_05_05_zawody

W teorii wszyscy wiemy, jak powstają samochody, którymi jeździmy na co dzień; najpierw szkic, potem prototyp, testy, wersje produkcyjne… Za wszystkie te etapy odpowiedzialni są projektanci, inżynierowie i doświadczeni kierowcy. Okazuje się jednak, że w przygotowaniu nowego samochodu udział biorą także osoby, których czasami byśmy o to nie podejrzewali – a jednak ich rola w stworzeniu perfekcyjnego samochodu jest absolutnie kluczowa.

Kiedy finalny szkic samochodu jest gotowy, do pracy przystępują… rzeźbiarze, którzy z ponad 2500 kilogramów gliny tworzą pierwszy model 3D nowego SEAT-a, odpowiadający wielkością i wagą prawdziwemu samochodowi. Cały ten proces opiera się na pracy rzemieślnika, który ręcznie kształtuje model z gliny – ta sztuka może zająć nawet 10 000 godzin!

Na dwa lata przed zjazdem nowego pojazdu z linii produkcyjnej pracę rozpoczynają także krawcowe, które m.in. zszywają jego tapicerkę. Wcześniej specjalne programy dobierają kombinacje setek tkanin i kolorów, które ozdobią m.in. fotele kierowcy i pasażerów. Aby w pełni okryć nimi wnętrze samochodu, potrzeba aż 30 metrów szwów.

Projektant foteli

Dobrze zaprojektowany fotel to podstawa do tego, by nawet najdłuższa podróż była komfortowa. Grupy projektantów i testerów składają, rozkładają i testują siedzenia nawet 20 000 razy – w zależności od ich typu.

Badania obejmują każdy aspekt przygotowania perfekcyjnego siedziska – idealne dopasowanie pianki, tapicerki, struktury i szwów. Wszystko po to, aby stworzyć całość zdolną do przystosowania się do różnych sylwetek kierowców i warunków zewnętrznych. Pracownicy SEAT-a dbają również o poprawne zaprojektowanie zagłówków, zapobiegających możliwym urazom karku.

Senselier samochodowy

W zawodzie senseliera najważniejszym narzędziem pracy jest nos. Osoby, które pracują przy produkcji samochodów, stoją przed nie lada wyzwaniem! Ich celem jest wybranie charakterystycznego aromatu „nowego auta”, który uwielbiają Klienci. Grupa chemików przeprowadza corocznie ponad 400 testów zapachowych – jednym z nich jest podgrzewanie samochodu do ok. 60°C, a następnie ocenianie jego zapachu. Zespół ekspertów z wyostrzonym zmysłem węchu musi przestrzegać pewnych zasad, by być najlepszym w swoim zawodzie: palenie papierosów czy stosowanie perfum są tutaj zakazane.

Pierwsza jazda

Dwa miliony kilometrów rocznie – oto dystans, jaki pokonuje grupa testerów, którzy jako pierwsi siadają za kierownicą nowych SEAT-ów. Ich zadaniem jest skrupulatne sprawdzenie osiągów auta, które właśnie zjechało z taśmy montażowej w hiszpańskiej fabryce w Martorell.

Specjaliści nie oszczędzają auta – prowadzą je po sześciu nawierzchniach z różną prędkością. Wszystko po to, by sprawdzić, czy np. w kabinie nie jest zbyt głośno albo czy klakson, światła i hamulce działają prawidłowo.