SEAT Ibiza – historia sukcesu

SEAT Ibiza obchodzi swoje 30-lecie! Przez wszystkie lata obecności na rynku model ten stał się ikoną marki i filarem wielu firmowych flot – wnosi do nich wiele dynamiczności i wyznacza nowe standardy funkcjonalności. SEAT-a Ibizę poznaliśmy 30 lat temu podczas Salonu Samochodowego w Paryżu. Od tego czasu Ibiza zdążyła przejść wiele modyfikacji i podbić serca kierowców, wnosząc do swojego segmentu powiew świeżości i sportowego charakteru. Łącznie sprzedano prawie 5 mln egzemplarzy tego modelu na całym świecie. Warto przypomnieć sobie historię auta, które stało się ikoną marki.

SEAT-Ibiza-II-6K1

Pierwsza generacja (1984-1993)

Wszystko zaczęło się w 1984 roku. Przy konstruowaniu pierwszej Ibizy SEAT współpracował z takimi firmami, jak Giorgio Giugiaro, Karmann czy Porsche. Początkowo w samochodzie dostępne były silniki benzynowe o mocy od44 KM do 100 KM i jeden Diesel (55 KM). W 1986 roku do gamy dołączyła wersja 5-drzwiowa, a dwa lata później 100-konny wariant SXI – protoplasta dzisiejszej CUPRY. Ibiza doczekała się faceliftingu w 1991 roku oraz odmiany Sport Line – z silnikiem 1.7 (110 KM), opracowanym wspólnie z Porsche. Pierwsza Ibiza była produkowana w zakładach Zona Franca w Barcelonie. Jej sukces miał swoje odbicie w liczbach – łącznie sprzedano ponad 1,3 mln sztuk I generacji tego modelu.

Druga generacja (1993-2002)

Kolejny rozdział w historii Ibizy rozpoczął się w 1993 roku. Auto powstało przy współpracy z Grupą Volkswagen i zostało zaprezentowane w Barcelonie. Jego sylwetka była bardziej nowoczesna, przy czym klienci mogli wybierać pomiędzy 3- i 5-drzwiową wersją. Drugą Ibizę napędzały silniki o różnej mocy, w tym pierwszy w segmencie 90-konny TDI. Sportową odmianę CUPRA ze 150-konną jednostką pokazano w 1996 roku. 4 lata później jej moc podniesiono do 156 KM i wyposażono ją w ESP – pierwsze auto z tym systemem w swojej klasie
Najwięcej emocji dostarczała ograniczona do 200 sztuk CUPRA R – opracowana z zespołem SEAT Sport miała silnik 1.8 (180 KM). Ibiza II generacji była produkowana w Martorell w Hiszpanii, a jej popularność przebiła poprzednika – sprzedano ponad 1,5 mln sztuk tych aut.

Trzecia generacja (2002-2008)

Za atrakcyjną linię nadwozia Ibizy III generacji odpowiadał Walter de Silva. Auto podniosło poprzeczkę w technologii i jakości. Pod maską mieściły się wydajne silniki benzynowe oraz mocne diesle. W 2004 roku, na 20. rocznicę modelu, wprowadzono wersję FR (Formula Racing) ze 130-konnym TDI i 150-konnym silnikiem 1.8, a także najmocniejszą odmianę CUPRA – 1.9 TDI/160 KM lub 1.8/180 KM. W 2007 roku do gamy dołączyła najoszczędniejsza Ibiza Ecomotive 1.4 TDI/80 KM, emitująca 99 g CO2 na km. Auto przeszło lekką modernizację w 2006 roku, uzyskując więcej sportowego charakteru.

Czwarta generacja (od 2008)

Obecna generacja Ibizy doskonale podkreśla jej piękno, technologię i jakość. Auto jest bardziej drapieżne i oferowane w wersji 3- i 5-drzwiowej, a także kombi ST. Ibiza jako pierwsza w segmencie standardowo została wyposażona w system ESP. Jej dynamiczny charakter wspiera szeroka gama silników na każdą potrzebę. Najbardziej sportowe wersje pojawiły się w 2009 roku – CUPRA SC 1.4 TSI/180 KM i 5-drzwiowa Ibiza FR 1.4 TSI/150 KM.
SEAT Ibiza to nie tylko jeden z lepszych samochodów w swojej klasie i najlepiej sprzedający się model marki – to także lata doświadczeń i bogata historia, która zachwyca do dzisiaj.