POŁĄCZENIE TRADYCJI I NOWOCZESNOŚCI, CZYLI JAK POWSTAWAŁ NOWY SEAT IBIZA

Dwustu projektantów i system renderujący 3D w ich rękach. Co powstaje z tak intrygującego połączenia kreatywnych umysłów i możliwości współczesnej nauki? Samochody o najbardziej ekscytującym designie, za którymi nie sposób nie obejrzeć się na drodze. Zobaczmy, jak krok po kroku wygląda przygotowanie projektu nowego SEAT-a Ibiza, od pierwszego szkicu do glinianego modelu o rzeczywistych gabarytach.

2017_05_31_ibiza

Wszystkie projekty nowych samochodów zaczynają się w wyobraźni. Gdy pomysł wykiełkuje na tyle, aby nadać mu konkretny kształt, projektanci sięgają po sprawdzone narzędzia: ołówki i kartki papieru. Przed nimi stoi nie lada wyzwanie. Jak przy pomocy kresek i linii zdefiniować styl nowego auta? Jakimi rysami nadać mu osobowość i unikalne cechy, z którymi będzie na stałe kojarzone? Jeśli wena akurat nie nadchodzi, barcelońscy designerzy… rozglądają się wokół siebie. Czerpią inspiracje z architektury, mody, a także przedmiotów codziennego użytku. Dostrzeżone kształty mogą zaintrygować na tyle, aby mieć je w głowie podczas projektowania np. fotela. Projektanci potrafią przygotować nawet 2000 szkiców, z których zostanie wybrany ten jeden – najlepszy.

Trzy wymiary projektu

Na nic zdadzą się nawet najbardziej estetycznie wykonane i najkreatywniejsze szkice, jeśli nie będzie można ich zrealizować

Dzięki technologii 3D i programom podobnym do tych wykorzystywanych podczas tworzenia gier komputerowych i filmów animowanych projektanci SEAT-a zamieniają płaskie rysunki na trójwymiarowe kształty nowego samochodu.

Teraz wiedzą, że ich koncepcje są wykonalne, a nowy pojazd ma szansę ujrzeć światło dzienne. Inżynierowie uzbrojeni w okulary Full HD mogą także po raz pierwszy poczuć wrażenia z wirtualnej jazdy samochodem. Dzięki tej technologii cały proces produkcji jest 10 razy szybszy!

Gliniany kolos i 100 kolorów lakieru

Chociaż trójwymiarowe projekty robią duże wrażenie, wciąż potrzeba modelu z gliny, który realistycznie odda rozmiar nowego auta. Wykwalifikowani rzeźbiarze wykorzystują aż 2500 kg gliny, aby przy pomocy szpatułek i wierteł precyzyjnie odwzorować sylwetkę przyszłego pojazdu.

Na trzy lata przed rozpoczęciem produkcji samochodu do pracy zabierają się również specjaliści od projektowania kolorów. W zaciszu laboratorium, dzięki kombinacji chemii i pasji, powstaje ponad 100 propozycji lakierów, z których zaledwie kilka wejdzie do palety nowego modelu.

Aż chce się dotknąć!

Osiągnięcie idealnego odcienia lakieru to jeden z pierwszych sukcesów, ale dla przyszłych kierowców nie tylko kolor ma znaczenie. Równie ważna jest tekstura – zarówno na zewnątrz, jak i wewnątrz auta.

Zespoły projektantów przyglądają się bacznie każdemu elementowi i zastanawiają się, co idealnie pasowałoby na drzwiach, a jaka w dotyku powinna być deska rozdzielcza. Razem komponują matowe i błyszczące powierzchnie z wytłaczanymi skórami i różnorodnymi ściegami, tworząc całość, która zachwyca miłośników designu z hiszpańskim temperamentem. Każdy element nowego SEAT-a wykonany jest z największą starannością. Na przykład, wszystkie kierownice są ręcznie obszywane przez krawców – mają oni do dyspozycji swój talent oraz zakrzywione igły.